Het ABC van profileringsvragen

Profileringsvragen zijn vragen die u stelt om een beter inzicht te krijgen in de samenstelling van uw publiek. Deze vragen kunnen u informatie verschaffen over de leeftijd van de mensen in het publiek, waar ze wonen, hoeveel ze verdienen, met welke auto ze rijden enzovoort.

Kort samengevat: profileringsvragen verzamelen informatie die u helpen om de resultaten van de vragen die u tijdens het evenement stelt beter te begrijpen en in te schatten.

Het gebruik van correlatie kan u een beter inzicht schenken in de verhouding tussen de antwoorden die u krijgt tijdens het evenement en de verschillende profielen van de mensen in uw publiek.

Teveel is teveel

Het is echter belangrijk niet te veel te vragen. Zelfs wanneer u aan het publiek uitlegt dat u enkele profileringsvragen stelt om het verband tussen de antwoorden te bekijken en het resultaat van de komende vragen beter te begrijpen, is het beter het aantal profileringsvragen te beperken.

Anders zal uw publiek snel beginnen te twijfelen aan de anonimiteit van uw onderzoek. In dat geval zijn er twee mogelijkheden: ofwel gaan mensen hun deelname aan de stemming stopzetten, ofwel zullen ze de antwoorden beginnen te geven waarvan ze denken dat deze verwacht worden.

Leg uit waarom

Als u eerlijke en waarheidsgetrouwe antwoorden wilt krijgen, is het daarom een goed idee om uit te leggen waarom u deze vragen stelt.

Zo zal uw publiek verstaan waarom een bepaalde vraag relevant is en zullen ze niet het gevoel krijgen dat u individueel stemgedrag probeert te achterhalen.

Wat heeft uw publiek eraan?

Profileringsvragen kunnen relevante informatie opleveren, niet enkel voor u maar ook voor de mensen in het publiek. Mensen kunnen bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in hoeveel mannen of vrouwen er in het publiek aanwezig zijn. Op een profileringsvraag die ook waardevol is voor het publiek zal een fatsoenlijk antwoord worden gegeven, wat zal bijdragen tot het succes van de vergadering.

In veel gevallen zullen ze waarderen wat ze uit de vragen leren, maar beperk het aantal vragen en hou het redelijk.

Ga er dus niet noodzakelijk van uit dat uw publiek zich zal vervelen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *